Jdi na obsah Jdi na menu

A-12 Blackbird a můj sen pilotovat tento letoun

a-12-blackbird-a-muj-sen-pilotovat-tento-letoun.jpg

Nyní bych chtěl hovořit o mém snu.Mám sen se proletět nejrychlejším stíhacím letounem na světě.Jedná se o největší zázrak techniky.Je to letoun A-12 Blackbird.Jedná se o letoun, který dokáže překonat Mach 3.Je to letoun, který je třikrát rychlejší než zvuk.Nyní ho trochu blíže popíšu.Jedná se o letoun, který používá takzvané trubce, což jsou jiná letadla, která slouží pro tankování A-12 Blackbird za letu.Blackbird je podle technické stavby nucen být tankován s trubcem na zádech.Tankování probíhá za letounem.Chtěl bych pilotovat letoun, vyrobený 13.5.1966 typ 60-6936, který dokáže dosáhnout výšky 22500 km a dokáže letět rychlostí 3,17 Machu.Zkonstruovat letoun schopný letět třikrát rychleji než zvuk není snadné, protože se pohybuje za hranicí tepelné bariéry. Přestože ve výšce 25 000 m dosahuje tlak vzduchu asi jen 2% tlaku na hladině moře dochází při vysoké rychlosti k ohřevu obšívky trupu, náběžných hran křídel a motorových gondol až na extrémních 560° C.Přitom je teplota okolního vzduchu -60 C. Na křídlech musel být použitý „vlnitý“ potah, schopný vyrovnat změnu rozpětí. Trup Blackbirda se vlivem tepelné dilatace prodlužoval přibližně o 7,5 cm. Drak letadla tvoří nepostradatelné pevné části konstrukce letadla, které jsou nezbytné k uskutečnění letu: trup, nosné plochy (křídlo), ocasní plochy (SOP, VOP), podvozek a soustava řízení. Mezi součásti draku letadla nepatří motory, přístrojové vybavení nebo vybavení interiéru. Většina konstrukce draku letounu, celkem asi 93%, musela být vyrobena z titanových slitin. To je velmi nevděčný materiál, protože se obtížně obrábí a ještě hůř se svařuje. Potah, kabina a některé citlivé komponenty (třeba podvozek) bylo nutné chladit pomocí paliva. To se tím zároveň ohřívalo na teplotu 320° C, vhodnou k jeho zapálení ve spalovacích komorách. Samo o sobě bylo palivo JP-7 termostabilní, upravené tak, aby se při nízkém tlaku vzduchu nezačalo vařit. Jeho zápalná teplota byla tak vysoká, že pro zážeh na zemi se musel používat trietylboran jako pomocné palivo. Z toho vyplynula další komplikace při provozu letounu. Blackbirdy musely tankovat pouze u „svých“ tankovacích letounů KC-135Q. Nádrže jsou přetlakované dusíkem, aby nedošlo k jejich vznícení a zborcení tlakem vzduchu při klesání letounu do menších letových hladin. Zásoba dusíku ve dvou 105 l lahvích na palubě limituje počet tankování za letu a tím i maximální dolet.Bylo nutné vyvinout nové izolační a těsnící materiály, kabely schopné odolávat vysokým teplotám, všechny elektrické spoje byly zlacené, protože měď ztrácela vodivost, akumulátory a pneumatiky podvozku musely být plněné dusíkem. Většina ložisek musela být chlazena, přesto si vysoká teplota vynutila použití speciálních mazadel. Samostatnou kapitolou byl vývoj dostatečně odolného čirého materiálu potřebného na zasklení kabiny a průzorů průzkumných kamer.Vzhledem k předpokládaným výkonům měl být letoun vybaven záchrannou kapslí, ale z důvodu úspory hmotnosti byla použita upravená vystřelovací sedadla C-2 používaná ne letounech F-104 Starfighter. Proto musí piloti oblékat přetlakový skafandr, který je prakticky shodný s tím, který používali astronauti v kabinách Mercuri a Gemini. Ačkoli je kabina chlazena, běžná „provozní“ teplota uvnitř je kolem 60° C, na vnějším povrchu „za sklem“ je o nějakých 160° C víc. Proto je skafandr vybaven samostatnou klimatizační jednotkou a chrání osádku před vysokou teplotou.Povrch letounu byl natřen speciální černou barvou s mletými feritovými částicemi. A-12 nejprve jen na náběžných hranách, později kompletně. Barva odváděla teplo třikrát lépe než samotný potah letounu a částečně absorbovala elektromagnetické záření nepřátelských radiolokátorů. Kvůli černé dostal letoun neoficiální jméno „Blackbird“, pod kterým je znám po celém světě.To všechno byly problémy, které zaměstnaly armádu techniků ze všech odvětví průmyslu. Řada technologií byla převzata z kosmického programu. Poslední zdržení v programu způsobila nehoda z 24. května 1963, při které se pilot CIA Ken Collins musel katapultovat z letounu A-12.Samotný letoun se zřítil na zem poblíž Wendoveru ve státě Utah. Přestože se jednalo o jednomístnou variantu, byly do vyšetření příčin zastaveny lety. Nakonec se ukázalo, že důvodem nehody byla námraza na Pitotově trubici a letoun při malé rychlosti spadl do ploché vývrtky.Chtěl bych provést let, který bych odstartoval v Německu a chci letět do Afriky, například do Nairobi, a pak natankovat a letět zpátky do Německa rychlosti Mach 3.A-12 Blackbird proslavil film Transformers Pomsta Poražených, kde byl největší hvězdou, která byla vystavena ve filmu v muzeu a z A-12 Blackbird se stal starý Transformer, který měl ve filmu berli ,protože to byl důchodce.Byl to krásný Transformer a film si díky A-12 Blackbirdu získal největší slávu po celém světě.A-12 Blackbird byl hodný Transformer.